2.2.2024

Cookies sága pokračuje, vítej 2024

Cookies sága pokračuje, vítej 2024

Interview multiple candidates

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit proin mi pellentesque  lorem turpis feugiat non sed sed sed aliquam lectus sodales gravida turpis maassa odio faucibus accumsan turpis nulla tellus purus ut   cursus lorem  in pellentesque risus turpis eget quam eu nunc sed diam.

Search for the right experience

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit proin mi pellentesque  lorem turpis feugiat non sed sed sed aliquam lectus sodales gravida turpis maassa odio.

  1. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.
  2. Porttitor nibh est vulputate vitae sem vitae.
  3. Netus vestibulum dignissim scelerisque vitae.
  4. Amet tellus nisl risus lorem vulputate velit eget.

Ask for past work examples & results

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit consectetur in proin mattis enim posuere maecenas non magna mauris, feugiat montes, porttitor eget nulla id id.

  • Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.
  • Netus vestibulum dignissim scelerisque vitae.
  • Porttitor nibh est vulputate vitae sem vitae.
  • Amet tellus nisl risus lorem vulputate velit eget.
Vet candidates & ask for past references before hiring

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit ut suspendisse convallis enim tincidunt nunc condimentum facilisi accumsan tempor donec dolor malesuada vestibulum in sed sed morbi accumsan tristique turpis vivamus non velit euismod.

“Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit nunc gravida purus urna, ipsum eu morbi in enim”
Once you hire them, give them access for all tools & resources for success

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit ut suspendisse convallis enim tincidunt nunc condimentum facilisi accumsan tempor donec dolor malesuada vestibulum in sed sed morbi accumsan tristique turpis vivamus non velit euismod.

Světem online marketingu hýbe Google a jeho nový Consent mode v. 2.0. Březen. To je měsíc, který se vám klepe na rtech.

Co se děje a proč?

Abychom si cookies život zjednodušili, pojďme rozdělit cookies do těchto tří skupin:

funkční - bez těch váš web nebo aplikace (bezpečně a správně) nefunguje,

analytické - ty potřebujete, abyste věděli, odkud a jak často k vám lidé chodí, kolik času tam tráví, kde to nefunguje a jak váš web či aplikaci optimalizovat,

marketingové - však vy dobře víte. To jsou ty, za které zaprodáte duši ďáblu, abyste mi zobrazili ty šaty tolikrát, dokud se nevzdám a nekoupím je.

Funkční cookies smíte používat bez souhlasu uživatelů. K ostatním souhlas potřebujete. Pokud ho nemáte, můžete dostat od ÚOOÚ za uši. A nutno dodat, že se v loňském roce dost činil.

Potud zůstává vše při starém.

Pak tedy „Petro, co to zas…”?

Za to, jak vaše práce s cookies vypadá, jste dosud dávali hlavu na špalek vy.  

Z Evropy se ale už dlouho stahují mračna nad velkými společnostmi, které v sobě koncentrují nemalé množství dat. Hlavní strašáci jsou samozřejmě Google, Meta a další. Tzv. gatekeepři.

A tak v březnu začne platit předpis (Digital Market Act, tzv. DMA), který těmto gigantům nasazuje opratě.

Evropa (mimo jiné) Googlu zakázala, aby spojoval a kombinoval data z vlastních nástrojů (třeba Google Analytics, Google Ads, Nákupy Google, Google Play) bez našeho výslovného souhlasu.

Nově tedy Google potřebuje jistotu, že máte souhlas s tím, aby ve svých nástrojích mohl dělat své čáry máry - tedy data v rámci nástrojů (Google Analytics, Google Ads…) propojoval a reklamu dobře zacílil.

A tak se hlava Googlu dostává na špalek vedle té vaší. Případné sankce Evropa vyměřuje opět z obratu. Už to není jen o vás a vašem přístupu k právu. Do hry se vtahuje Google a v sázce je dost.

Co to znamená v praxi?

Používáte uvedené nástroje Googlu?
Budete muset nasadit jeho nové konsentové řešení.

Pokud fakticky Google Consent mode 2.0 nenasadíte a my vám ho na vaší liště neodsouhlasíme, Google vám od 6. 3. 2024 datasety nepropojí. A ve vašich Google nástrojích tak zjara nastanou smutné časy.  

Co když Google Consent mode 2.0 nasadíte a já dám souhlas jen s analytikou, ale už ne s marketingovým použitím? Google datasety skrz své nástroje nepropojí. Bude pracovat s čistými daty jen v rámci Google Analytics.

Jak by (s)právně měla vaše lišta, pokud využíváte Google nástroje, vypadat?

Honzovi Tichému jsem slíbila, že opustíme pojem „cookies lišta”.

Pojďme si totiž přiznat, že řada z vás na tomto místě nesbírá jen souhlas s „cookies” trekováním, ale také s možností využít mé telefonní číslo nebo e-mailovou adresu (nejen) v Google nástrojích.

Označení „Consent mode 2.0” je tak vlastně velmi přiléhavé. Pokud totiž zaostříme na to, co po vás Google přesně chce - není to jen souhlas s cookies a propojováním data setů. Ale i potvrzení o tom, že máte souhlas s předáním “osobních údajů”. Modří už vědí. A pro ostatní: cookies, e-mail, telefon.

Tedy. Jak má taková souhlasová (ahoj Honzo!) lišta nově (s)právně vypadat? Co na vašem řešení od března 2024 upravit?

1) Nové cookies, se kterými Google pracuje, nezapomeňte přidat do přehledu ve vaší cookies tabulce (ad_user_data, ad_personalization).

2) Ujistěte se, že máte v dokumentu o cookies informaci o Googlu a nástrojích, které využívá.

3) Pokud pro účely trekování a reklamy používáte e-mail a telefonní číslo, ano, i toto by ve vašem dokumentu o zpracování osobních údajů mělo zaznít.

4) Souhlasová lišta bude chtít také trochu péče.

Jak lištu nadesignovat?

Pokud jste jedničkáři a pomyšlení na jiné než 110% správné řešení vám způsobuje pupínky a noční pocení, vězte, že z textace vaší lišty by mělo vyplývat, že na nás budete (i dál) cílit personalizovanou reklamu, a to i prostřednictvím nástrojů strýčka Googlu.

Například:

„Na našem webu pracujeme s cookies, aby vám web běžel, jak má, abychom věděli, co se na něm děje a abychom vám mohli přizpůsobit reklamy, mimo jiné za pomoci služeb společnosti Google.”

Pokud pracujete s kontaktními údaji, i to by mělo z textace lišty plynout.

Například:

„Na našem webu pracujeme s cookies, aby vám web běžel, jak má, abychom věděli, co se na něm děje a abychom vám mohli přizpůsobit reklamu. Také můžeme pracovat s vašimi kontaktními údaji, mimo jiné za pomoci služeb společnosti Google.”

A protože se jedná o samostatné účely zpracování, mělo by vám přibýt (doslova) pár checkboxů na vaší liště.

Ano, vidím ty omdlévající jedince v zadní řadě. A slyším, jak si Ondra Ilinčev prokřupává prsty. A proto:

Pokud jste trojkaři, pojďme hodit prosebné oči směrem k ÚOOÚ, nechat checkboxy v ustáleném počtu tři (který už tak představuje marketingový mordor) a natextujme souhlasové lišty třeba takto:

lišta
(Ondro, prosím neomdlívej, je to právní nástřel, krásno nechávám na Tobě)

Protože možná reklama není jen zlo, které je třeba vymýtit, ale věc pro ekonomiku potřebná.  A pět a více checkboxů umořilo nejeden e-shop.

Potřebujete vědět víc?

Tady najdete bodové shrnutí, co dalšího by vaše lišta měla umět.

S Honzou Tichým jsme dělali veřejný webinář. Zdarma. Protože byl třeba. Mrkli jsme na to z pohledu analytiky i práva. Ať jste na březen připraveni.

Honzovi tímto velký dík za sdílení jeho cenného know how a příjemnou diskuzi.

Další články

Chcete mě k vám do firmy? Napište mi.

Dokážu najít cestu i tam, kde to ostatní vzdali. Dejte vědět, s čím potřebujete poradit. Vymyslím, jak na to.

Napište mi