Interview multiple candidates
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit proin mi pellentesque lorem turpis feugiat non sed sed sed aliquam lectus sodales gravida turpis maassa odio faucibus accumsan turpis nulla tellus purus ut cursus lorem in pellentesque risus turpis eget quam eu nunc sed diam.
Search for the right experience
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit proin mi pellentesque lorem turpis feugiat non sed sed sed aliquam lectus sodales gravida turpis maassa odio.
- Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.
- Porttitor nibh est vulputate vitae sem vitae.
- Netus vestibulum dignissim scelerisque vitae.
- Amet tellus nisl risus lorem vulputate velit eget.
Ask for past work examples & results
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit consectetur in proin mattis enim posuere maecenas non magna mauris, feugiat montes, porttitor eget nulla id id.
- Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.
- Netus vestibulum dignissim scelerisque vitae.
- Porttitor nibh est vulputate vitae sem vitae.
- Amet tellus nisl risus lorem vulputate velit eget.
Vet candidates & ask for past references before hiring
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit ut suspendisse convallis enim tincidunt nunc condimentum facilisi accumsan tempor donec dolor malesuada vestibulum in sed sed morbi accumsan tristique turpis vivamus non velit euismod.
“Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit nunc gravida purus urna, ipsum eu morbi in enim”
Once you hire them, give them access for all tools & resources for success
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit ut suspendisse convallis enim tincidunt nunc condimentum facilisi accumsan tempor donec dolor malesuada vestibulum in sed sed morbi accumsan tristique turpis vivamus non velit euismod.
V poslední době se množí případy, kdy vám v mailboxu přistávají výzvy od společností jako Copytrack nebo PicRights. V nich vás vyzývají k zaplacení různých částek za neoprávněné použití obrázků. Fotky, kterých se tyhle výzvy týkají, pochází většinou z fotobank a je víceméně jedno, zda placených, či neplacených.
Přišla vám taková výzva? Chápu, že ve vás hrklo. A protože my advokáti nejsme nejlevnější, sepsala jsem alespoň tento orientační rozcestník, co s tím dál.
V článku vycházím ze 172 případů, které se mi podařilo ať už vlastní praxí nebo za pomoci mé výzvy na sociálních sítích shromáždit. Ohledně všech mám advokátní mlčenlivost. Dávám tedy k dispozici jen obecná data, svou zkušenost a právní vhled.
Třeba i vám tenhle článek v budoucnu pomůže.
Kde se ty výzvy berou?
V první řadě si pojďme říct, že fotky jsou autorská díla. Abyste je mohli používat, potřebujete k tomu nějakou „povolenku“. Ty bývají dvě: souhlas autora nebo (ideálně) licence. Licenci vám většinou udělí fotobanka, kterou používáte. Jen pozor. Ani v placených fotobankách nenajdete jen obsah, který je 100% legální.
Společnosti, od kterých výzvy chodí, většinou automatizovaně prohledávají internet a sítě a hledají snímky, které jste použili bez příslušné povolenky autora. Pokud takový případ odhalí, obvykle následuje e-mail s výzvou k úhradě určité částky.
Jsou to šablonovité věci a část lidí vždy zaplatí. Na tom stojí a padá jejich byznys.
Podvody (scamy)
S rozvojem (nejen AI) technologií se množí scamy. A to i v této oblasti. Řada e-mailů jsou jen čistokrevným podvodem s cílem vymámit z vás peníze, přístupy nebo data.
Jak poznat, že váš případ pravděpodobně spadá právě sem?
- podezřelá e-mailová adresa – podvodníci často používají adresy, které se podobají oficiálním, ale nejsou autentické (např. @picrights-payment.com místo @picrights.com nebo petradolejsova@gmail.com místo petra@bezparagrafu.cz)
- poslední dobou se rozmnožily i falešné e-mailové adresy českých advokátních kanceláří - prostudujte a ověřte si původ e-mailu VŽDY opravdu velmi důkladně!
- chybí konkrétní informace – v e-mailu jsou jen obecné informace bez konkrétních faktů
- nátlak a hrozby – pokud e-mail okamžitě vyhrožuje soudním řízením nebo dramatickými následky, může jít o pokus vás zastrašit a přinutit zaplatit bez ověřování. Scam často obsahuje obecné výhružné floskule.
- požadavek na okamžitou platbu jiným způsobem než standardní fakturou – pokud vás e-mail nutí zaplatit přes kryptoměny nebo neobvyklé platební metody, je to 100% scam
- e-mail vás vede na prokliky nebo registrace do účtu apod. - na nic neklikejte, nic nestahujte, nic nespouštějte. Seriózní výzvy vás (většinou) nebudou tlačit do těchto pofidérních a z hlediska IT bezpečnosti rizikových kroků.
Jak s takovým e-mailem zacházet?
- nic neplaťte
- nic nestahujte, nikde se neregistrujte, na nic neklikejte
- nereagujte
- ověřte si, jestli opravdu používáte zmiňovanou fotku a pokuste se dohledat její původ
- pokud si nejste jistí původem e-mailu, ptejte se vašich IT expertů, případně vašeho právníka
- hodťe echo i do vašeho týmu
Když to není jasný scam
Pokud jste se nenašli v předchozí kapitole nebo si nejste jistí:
V první řadě si ověřte, kde se u vás fotka vzala.
Doba divokých devadesátek, kdy jsme fotky stahovali různě na netu, protože „jsou veřejně dostupné, tak můžu“, je, doufám, úspěšně za námi.
Ke každé fotce, kterou používáte, povolenku mít zkrátka musíte.
Ne, jen ocitovat zdroj fakt nestačí. Ne, ani pro „osobní účely“ na vašem štěňátkovském blogu.
Dovolím si tady apelovat i na novináře - i vy často v omylu o své „novinářské licenci“ nevědomky plavete. A výzvy se pak týkají i vás.
Ve zhruba ¼ případů, které se ke mě dostaly, se vymahačské společnosti ozvaly nepodloženě - klienti licenci měli. Takto to často zkouší například společnost CopyTrack.
Pokud licenci i vy dohledáte, super. Prostě ji druhé straně pošlete a klidně dodejte, že další obtěžování předáte k řešení právníkovi s tím, že budete chtít náhradu škody v podobě nákladů na právní zastoupení. Tohle většinou na uzavření věci stačí a po vymahačích se slehne zem.
Licenci jste nedohledali?
Pokud zjistíte, že je výzva zřejmě oprávněná (tedy fotku jste opravdu použili bez licence), máte 3 možnosti:
- Zaplatit
- Nereagovat
- Dohodnout se
Ve všech případech ale fotku stáhněte a ujistěte se, že jste ji nepoužili i v jiných komunikačních kanálech (například na dalších sociálních sítích).
1. Zaplatíte?
Tahle cesta je pro vás tou pravou, pokud máte rádi klidný spánek a uzavřené věci. Jestli víte, že máte s fotkou máslo na hlavě, nejedná se o jasný scam a cena je rozumná (bavíme se o částkách v řádu jednotek tisíc korun), je úplně v pohodě, že se rozhodnete to takto uzavřít. Uvažte zkrátka poměr cena:výkon.
Na co v tomto případě vždy bacha:
- zaplacení fotky neznamená povolenku pro další použití
- fotku stáhněte a smažte i z CMS
- ověřte si v týmu, že ji na žádných dalších kanálech nepoužíváte
- nepodepisujte žádné dohody bez kontroly vašeho právníka (nebo, ach ano, aspoň tomu GPT to prosimvás dejte 🙏🏻). Jsou v nich často schované nepěkné věci jako vysoké smluvní pokuty za další použití fotky, na které vymahačská společnost přijde svým robotickým skenem jako zázrakem hned vzápětí.
- pokud z vás něco káplo teď, je bohužel pravděpodobné, že se vám ozvou i v budoucnu - udělejte si audit webu a sítí, jestli se tam neschovává další kostlivec
2. Rozhodli jste se nereagovat?
Touhle cestou se rozhodla vydat drtivá většina případů, která se ke mně dostala. Výzvy byly od společností CopyTrack, Picturebox, Copyright Agent, Photography Defender, PicRights. Z nich vím pouze o jednom případu, kdy se kauza dostala až před soud (žalobcem byla společnost Illuscope Digital Solutions GmbH, více než deset let zpátky).
Je to tedy hodně o tom, jaké máte nervy.
Co bych vám k tomu řekla, kdybychom se bavili mezi čtyřma očima:
- fotku na každý pád ze všech materiálů (i CMS) stáhněte
- pusťte si stopky (když to zobecním, právníci prominou) na 3 roky. Pokud společnost částku nezažaluje, můžete zas v klidu spát, nárok je promlčený.
- pokud společnost věc zažaluje, je tu riziko, že vám k tomu, co po vás chtěli zaplatit, narostou ještě náklady na jejich (a případně vaše) právní zastoupení
- pokud se rozhodnete touto cestou vydat, realizujte tuto strategii ideálně od samého počátku. Jakmile začnete komunikovat, už vás většinou nepustí.
3. Chcete vyjednávat?
Ze všech společností vyčnívá jedna, kterou bych přiřadila k těm „serióznějším“ - a to je právě PicRights. I oni podle mých dat často posílají výzvy tam, kde licenci máte (a doložíte). Na druhou stranu zastupují větší, vážené společnosti, jako jsou ČTK, Profimedia nebo Reuters. A dost často podloženě.
Výzvu posílají šablonovitě, zpravidla ve dvou krocích: nejdříve sami, poté prostřednictvím české advokátní kanceláře, kterou bohužel nemohu konkrétně jmenovat. Na tomto místě opakovaně upozorním, že i tato advokátní kancelář se stala terčem podvodníků, kteří se za ni jen vydávají - opravdu si původ mailu dobře ověřte.
Je samozřejmě na vás, jakou cestou z těch, které jsem popsala nahoře, se vydáte. Můžete patřit do skupiny lidí s přístupem „je fér zaplatit“ nebo „chci mít klidný spánek“. Dávám tedy ke zvážení ještě třetí variantu, na kterou právě společnost PicRights často přistupuje, a to: dohodnout se s nimi, že zaplatíte část toho, co chtějí.
Co se vám v takovém případě může hodit vědět:
- právníky bych do dohadování z pragmatických (čtěte: finančních) důvodů nezatahovala. Slevu, kterou vám vyjednáme, dáte při naší hodinové sazbě do kapsy nám. Často i s přirážkou. Zkrátka se vám v tomhle většinou nevyplatíme. I proto nabízím tento článek coby pomocnou ruku.
- před dohadováním fotku ze všech kanálů (a CMS webu) smažte
- vyžadujte konkrétní důkazy (nejen printscreeny) o tom, že jste fotku opravdu použili.
Aby se z tohoto článku nestal danajský dar, nebudu se tu dál rozepisovat a tohle know how zamknu u sebe. Většina agentur a jejich právních zástupců ale nemívá důkazy v takové kvalitě, aby u soudu jako žalobci obstáli.
- je fajn se touto cestou vydat ve fázi, kdy se ozvala samotná společnost a nečekat na výzvu prostřednictvím jejích advokátů - požadovaná částka pak zbytečně narůstá o další náklady
- pokud se dohodnete, platí pro vás to, co jsem psala nahoře u možnosti „Zaplatíte“
Tady si ještě prostudujte tyhle dvě (nejen) pro vyjednávání podstatné věci. A to:
Jak se vypočítává požadovaný poplatek?
Ze zákona po vás mohou chtít „odškodné“ ve výši dvojnásobku běžné odměny. Ta bude u každé fotky jiná v závislosti na autorovi, jeho známosti, obsahu a způsobu vašeho použití (print, online, komerční, nekomerční…). Nejčastěji se ale vychází z ceníkové ceny za fotku krát dva. V praxi to pak bývají částky do (resp. kolem) deseti tisíc korun.
Čím vyšší je částka, kterou po vás společnost chce, tím pravděpodobněji půjde o scam.
A kdy je to promlčené?
Nárok na zaplacení se promlčuje. Tedy pokud společnost věc nezažaluje včas, má smůlu: u soudu můžete namítnout promlčení a spor tím vyhrát.
U autorských práv hraje v promlčení roli hned několik proměnných, a tak vám sem nedám konkrétní data, aby vám nepraskla hlava.
Dva opěrné body vám tu ale ráda vytyčím:
👉🏻 nemohou po vás chtít platbu za použití fotky v období, které je starší 10 let.
Tedy například za použití fotky od roku 2012 do 2015. To je pro ně k roku 2025 passé. Ve hře je jen odměna za použití fotky v časovém rozmezí 2015 - 2025.
👉🏻 pokud společnost nepodá žalobu do 3 let od doby, kdy vám od nich přišlo první upozornění (a vy jste fotku okamžitě stáhli), je po všem.
Pokud byste konkrétní promlčení chtěli individuálně zkonzultovat, ozvěte se mi, podívám se na to. Jen vás poprosím o pochopení, že se z důvodu mých omezených časových kapacit jedná o placenou konzultaci. Pro posouzení budu potřebovat informaci o tom, jak dlouho u vás fotka visela, kdy se vám ozvali poprvé a jejich výzvu, včetně příloh.
Pokud jste „jen“ hostingová platforma
Pokud jste jen platforma, která hostuje cizí obsah a fotku k vám nahrál někdo třetí, nenesete za použití této fotky odpovědnost, dokud se o její protiprávnosti nedozvíte. Nejpohodlnější řešení tedy bývá fotku stáhnout a na výzvu společnosti dál nereagovat.
Nemáte povinnost uvádět, kdo k vám obsah nahrál. Už vůbec ne poskytovat jeho kontaktní údaje.
Myslete ale na to, abyste stažením fotky sami neporušili své povinnosti vůči vašim uživatelům.
Když to shrnem
- Pokud obdržíte výzvu k platbě za neoprávněné použití fotografie, nejednejte ukvapeně.
- VŽDY. Opravu VŽDY si ověřte e-mailovou adresu, ze které vám výzva přišla. Každá pomlčka hraje roli. S rozvojem AI se rozvíjí i falešní dvojníci skutečných společností a advokátních kanceláří.
- Ověřte si, kde se fotka vzala a sdílejte informace do týmu. Devadesátky jsou pryč, jejich pozůstatky na našich webech zůstávají.
- Mrkněte, od které společnosti vám výzva přišla a do které kategorie ji zařadit.
- Podle toho zvolte další strategii. I o ní hoďte echo do týmu a nezapomeňte na revizi svého online obsahu.
- Bez konzultace s právníkem (nebo jeho náhradou:) neuzavírejte žádné dohody.
Za tenhle článek budu nevyhnutelně pykat. Sledujte mě na sítích. Pokud budu srkat pivo brčkem - dostali mě. Vyjděte s transparenty „Free Petra“ do ulic.