31.3.2023

Jak jsme se porvali s e-commerce novelou? 7 nejčastějších omylů k nové úpravě

Jak jsme se porvali s e-commerce novelou? 7 nejčastějších omylů k nové úpravě

Interview multiple candidates

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit proin mi pellentesque  lorem turpis feugiat non sed sed sed aliquam lectus sodales gravida turpis maassa odio faucibus accumsan turpis nulla tellus purus ut   cursus lorem  in pellentesque risus turpis eget quam eu nunc sed diam.

Search for the right experience

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit proin mi pellentesque  lorem turpis feugiat non sed sed sed aliquam lectus sodales gravida turpis maassa odio.

  1. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.
  2. Porttitor nibh est vulputate vitae sem vitae.
  3. Netus vestibulum dignissim scelerisque vitae.
  4. Amet tellus nisl risus lorem vulputate velit eget.

Ask for past work examples & results

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit consectetur in proin mattis enim posuere maecenas non magna mauris, feugiat montes, porttitor eget nulla id id.

  • Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.
  • Netus vestibulum dignissim scelerisque vitae.
  • Porttitor nibh est vulputate vitae sem vitae.
  • Amet tellus nisl risus lorem vulputate velit eget.
Vet candidates & ask for past references before hiring

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit ut suspendisse convallis enim tincidunt nunc condimentum facilisi accumsan tempor donec dolor malesuada vestibulum in sed sed morbi accumsan tristique turpis vivamus non velit euismod.

“Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit nunc gravida purus urna, ipsum eu morbi in enim”
Once you hire them, give them access for all tools & resources for success

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit ut suspendisse convallis enim tincidunt nunc condimentum facilisi accumsan tempor donec dolor malesuada vestibulum in sed sed morbi accumsan tristique turpis vivamus non velit euismod.

Novela zákona je tady už nějakou tu dobu s námi. A za těch pár měsíců jsem zaslechla tolik e-shopařských omylů, že si na ty nejčastější radši posvítíme.

„Nově mohou slevy a výprodeje trvat jen 30 dnů."

Kdepak. Nové pravidlo 30 dnů se pro slevy použije jen pro stanovení částky, ze které slevu komunikujete a kterou nově musíte uvést jako přeškrtnutou, původní cenu. To je ale vše.

Slevu samotnou pak můžete mít „přiměřeně dlouhou“ dobu. Ta není nikde definovaná a může být (typicky u sezónních výprodejů) i pár měsíců. 

„Pokud budu pro slevy používat kódy, jsem z nového pravidla venku.“

Ne tak docela. Pokud jsou kódy dostupné víceméně všem (typicky: máte je rovnou na e-shopu), není to individuální přístup k zákazníkovi a z nového pravidla pro slevy jste nevyklouzli.  

„Pokud musíme u slev nově uvádět nejnižší cenu za produkt, musíme sledovat vývoj cen nejen na e-shopu, ale i v kamenných prodejnách.“

Pokud máte oddělené prodejní kanály (a tedy oddělený marketing pro tyto kanály), potom si e-shop i kamenná prodejna jedou ceny a komunikaci slev samostatně. Odlišné ceny na e-shopu a v retailu vás tak nemusí pálit. Jsou to dvě samostatné jednotky.

„Nově musíme ověřovat naše recenze.“

Nemusíte. Pokud se rozhodnete, že recenze nebudete ověřovat, můžete i nadále s recenzemi pracovat. Musí být ale na první dobrou patrné, že recenze není nijak ověřená a mohl ji tak napsat kdokoliv. Nejčastěji si pomůžete jednoduchými štítky. 

„Nově musí být na e-shopu tlačítko „Objednávka s povinností platby“

Ano a ne. Copy může být různé, musí z něj ale plynout právě ta povinnost platit. V pohodě tedy je i „Objednávám a zaplatím“, „Koupit a zaplatit“ nebo „Kupuji“. Jen „Objednávám“ ale nestačí.

„Nově musíme uvádět, podle jakých parametrů řadíme na e-shopu produkty“.

 Nemusíte. Toto pravidlo pro klasické e-shopy neexistuje. S novelou přišla tato povinnost (a e-shopařský hoax) pouze pro online tržiště (platformy). Vás, coby běžných prodejců, se ale nijak netýká.  

„Záruka za zboží je dva roky.“

Není. Dvouletá záruka za kvalitu zboží tak, jak jsme ji znali, s novelou skončila. Nově odpovídáte „jen“ zato, že je zboží ke dni předání zákazníkovi v pořádku. Záruku můžete i nadále poskytovat, je to ale už jen na vás. A nezapomeňte se mrknout, jestli u popisku produktů „dvouletou záruku“ i nadále neslibujete. Nevědomky byste si tak do ní nabíhali „dobrovolně“.