19.9.2023

Jak na e-mailing právně správně

Jak na e-mailing právně správně

Interview multiple candidates

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit proin mi pellentesque  lorem turpis feugiat non sed sed sed aliquam lectus sodales gravida turpis maassa odio faucibus accumsan turpis nulla tellus purus ut   cursus lorem  in pellentesque risus turpis eget quam eu nunc sed diam.

Search for the right experience

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit proin mi pellentesque  lorem turpis feugiat non sed sed sed aliquam lectus sodales gravida turpis maassa odio.

  1. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.
  2. Porttitor nibh est vulputate vitae sem vitae.
  3. Netus vestibulum dignissim scelerisque vitae.
  4. Amet tellus nisl risus lorem vulputate velit eget.

Ask for past work examples & results

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit consectetur in proin mattis enim posuere maecenas non magna mauris, feugiat montes, porttitor eget nulla id id.

  • Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.
  • Netus vestibulum dignissim scelerisque vitae.
  • Porttitor nibh est vulputate vitae sem vitae.
  • Amet tellus nisl risus lorem vulputate velit eget.
Vet candidates & ask for past references before hiring

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit ut suspendisse convallis enim tincidunt nunc condimentum facilisi accumsan tempor donec dolor malesuada vestibulum in sed sed morbi accumsan tristique turpis vivamus non velit euismod.

“Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit nunc gravida purus urna, ipsum eu morbi in enim”
Once you hire them, give them access for all tools & resources for success

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit ut suspendisse convallis enim tincidunt nunc condimentum facilisi accumsan tempor donec dolor malesuada vestibulum in sed sed morbi accumsan tristique turpis vivamus non velit euismod.

E-mailing. Jeden z nejrozšířenějších marketingových kanálů. Ze strany státu jeden z nejhlídanějších. Víte, jak (s)právně na něj? A nemáte ho zbytečně okleštěný?

Koho na mailing list zařadit?

Váš mailing list mohou tvořit dva typy adres: 

  • zájemců, kteří se vám do newsletteru dobrovolně zapsali (princip opt-in)
  • adresy zákazníků, kteří vám to při nákupu nezakázali (princip opt-out)

Druhou kategorii využívá překvapivě nízké procento z vás. A přitom je tu právo (výjimečně) vstřícné.

Na co u jednotlivých typů nezapomenout?

Zápis do newsletteru

Pokud se vám do newsletteru zapíšu, měli byste mě požádat o potvrzení e-mailové adresy také prostřednictvím mailové schránky. Tedy zavést tzv. double opt-in. Jen tak máte jistotu, že je zadaná adresa skutečně má. A že jsem neupsala adresu mého konkurenta s cílem mu zaspamovat mailbox.

Zavedení double opt-inu není potřeba se bát. Budete mít čistější (často efektivnější) databázi a šplhnete si tím u případné kontroly. 

Zákaznická databáze

Druhou kategorii tvoří vaši zákazníci, kteří u vás v nedávné minulosti nakoupili. Musíte jim ale dát možnost to zakázat (tzv. opt-out režim). 

V nákupním košíku tedy můžete mít tato dvě (stejně správná) řešení:

  • prázdný checkbox NECHCI novinky
  • předzaškrtnutý checkbox CHCI novinky

Pokud zákazník 

  • v prvním případě okénko nezatrhne
  • ve druhém neodklikne

gratuluji. Úspěšně jste ho získali na svůj mailing list.

U každé vaší rozesílky nezapomeňte uvést kdo jste a umožnit z ní jednoduché odhlášení.

Pár tipů a upozornění z praxe

  1. Odstraňte checkboxy u vašich okének
    Vaši příznivci, kteří se vám do newsletteru aktivně zapisují, dávají s rozesílkou souhlas. Checkbox u zápisového okénka ale nutný není. Mrkněte na řešení na mém webu. A rovnou se třeba zapište.
  1. Každá práce s osobními údaji má svou expiraci
    I práce s e-maily. Po přiměřené době byste měli majitele e-mailových adres nechat jejich zájem o vaše novinky potvrdit. Proto doporučuji používat rozesílkové nástroje, které hlídají, jak a kdy se adresa v databázi objevila, a že je čas ji “oživit”, nebo smazat. 
  1. E-mailové adresy používejte pro e-mailing
    Častým právním nešvarem je cílení reklamy na publika nebo look-a-like publika tvořená pomocí e-mailů. K takovému využití je potřeba souhlas, který – ruku na srdce – zkrátka nemáte. Na dva prokliky mi přitom síť “práskne”, proč na mě reklama cílí a kdo tam můj e-mail zanechal. S touto praktikou tedy s rozvahou!
  1. Máte souhlas pro trackování?
    Malokterý marketér se čas od času nemrkne, kdo si zaslané novinky otevřel, případně rovnou nakoupil. Pokud váš nástroj takto kouzlí díky cookies, měli byste na to myslet už v nastavení vaší cookies lišty. A bez souhlasu příslušné metriky (legálně) nespouštět. 
  1. A co B2B?
    Zákon v této oblasti měří všem stejně. A tak rozdíl u B2C a B2B kontaktů nehledejte. Výše popsaná pravidla platí jak pro osobní, tak firemní e-mailové adresy. 

P.s. Jste charita, škola nebo jiná neziskovka? S rozumným přístupem k věci mohou váš mailing list obohatit i jiné kontakty. Například ty, které najdete na webu. Obsah vašeho “psaní” by ale neměl být prodejní. I vy pak respektujte přání adresáta, pokud vám odpoví “Prosím, nepište”. 

Další články

Chcete mě k vám do firmy? Napište mi.

Dokážu najít cestu i tam, kde to ostatní vzdali. Dejte vědět, s čím potřebujete poradit. Vymyslím, jak na to.

Napište mi