Interview multiple candidates
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit proin mi pellentesque lorem turpis feugiat non sed sed sed aliquam lectus sodales gravida turpis maassa odio faucibus accumsan turpis nulla tellus purus ut cursus lorem in pellentesque risus turpis eget quam eu nunc sed diam.
Search for the right experience
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit proin mi pellentesque lorem turpis feugiat non sed sed sed aliquam lectus sodales gravida turpis maassa odio.
- Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.
- Porttitor nibh est vulputate vitae sem vitae.
- Netus vestibulum dignissim scelerisque vitae.
- Amet tellus nisl risus lorem vulputate velit eget.
Ask for past work examples & results
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit consectetur in proin mattis enim posuere maecenas non magna mauris, feugiat montes, porttitor eget nulla id id.
- Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.
- Netus vestibulum dignissim scelerisque vitae.
- Porttitor nibh est vulputate vitae sem vitae.
- Amet tellus nisl risus lorem vulputate velit eget.
Vet candidates & ask for past references before hiring
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit ut suspendisse convallis enim tincidunt nunc condimentum facilisi accumsan tempor donec dolor malesuada vestibulum in sed sed morbi accumsan tristique turpis vivamus non velit euismod.
“Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit nunc gravida purus urna, ipsum eu morbi in enim”
Once you hire them, give them access for all tools & resources for success
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit ut suspendisse convallis enim tincidunt nunc condimentum facilisi accumsan tempor donec dolor malesuada vestibulum in sed sed morbi accumsan tristique turpis vivamus non velit euismod.
Každý úspěšný e-shop se čas od času setká s tím, že se od něj konkurence inspiruje nad zdravou mez.
Jaké možnosti vám dává právo?
1. Vykrádání textů a fotek
Obsah vašeho webu – od fotografií, přes videa či texty – je složen z autorských děl. Pro jejich marketingové použití je potřeba být jejich autorem, mít souhlas tvůrce nebo ještě lépe – licenci.
Pouhá inspirace vaším webem je podle zákona ještě v pořádku, pokud ale konkurence hranici pouhé inspirace překročí a část vašeho obsahu si jedna ku jedné „půjčí“, používá vaše autorské dílo neoprávněně a porušuje zákon.
V takovém případě můžete chtít:
- stažení „kradených“ materiálů
- náhradu škody a vydání bezdůvodného obohacení nebo
- až trojnásobek toho, co by obvykle stála licence k takovému obsahu. Tady si nepředstavujte náklady na tvorbu obsahu – „běžná odměna“ za licenci je u každého obsahu jiná, podle toho, kdo obsah vytvořil, jak je hodnotný a používaný. Ukazatelem jsou tržní licenční odměny za obdobný obsah.
Ne všechen obsah musí být nutně autorským dílem.
Fotografie tam zařadíme (až na drobné výjimky) vždy. Pojďme se ale podívat na vaše texty:
Autorským dílem budou jen ty, které v sobě mají jako „přidanou hodnotu“ lidskou kreativitu a originalitu. V případě produktových popisků se tak jedná o jednu z těchto variant:
a) Košaté popisky, u kterých na první pohled poznáte, že pocházejí z pera kreativního copywritera. Budou na první pohled jiné, vtipné, košaté. Zkrátka originální. Jedná se o autorská díla.
b) Jednoduché popisky (například: desková hra Sun Rise, po 3 až 5 hráčů). V tomto případě se o autorská díla nejedná. Pokud si jste přesto jistí, že konkurence okopírovala právě vaše texty, můžete se bránit prostřednictvím tzv. nekalé soutěže. Můžete chtít stažení takových popisek, náhradu škody, zaplacení částky, o kterou se konkurent obohatil (třeba tím, že nezaplatil vlastní tým) a případně i omluvu. Původ textů ale budete muset prokázat.
V obou případech vám poradím obrátit se na protistranu a domluvit se gentlemanským způsobem. Soudy dnes bývají drahou záležitostí – myslete nejen na vynaložené finance, ale i vaši energii, práci týmu, který potřebuje právník po ruce a čas.
Navíc, pokud se u soudu dostanete do pozice žalobce, počítejte s tím, že budete muset prokázat, co se vlastně stalo. Tedy prokázat svá práva k obsahu a to, že se konkurence inspirovala právě od vás. A právě v tom bývá často kámen úrazu.
Pro jakýkoliv scénář nezapomeňte udělat podrobnou dokumentaci webů na obou stranách – printscreeny, ve vážnějších případech ideálně notářský zápis. Budou se vám pro prokazování nastalé situace hodit.
2. Doménové spory
Rozjela konkurence svůj e-shop na doméně, která je až podezřele podobná té vaší? Pokud jste budovali svou značku právně správně, máte nachystanou půdu pro efektivní obranu.
V doménových věcech platí, že „kdo dřív přijde, ten dřív mele“ – pokud byla doména volná, je na vás, abyste si ji koupili. Pokud jste na tento krok zapomněli a konkurence se domény ujala právě z důvodu, že je snadno zaměnitelná s vaší (už zavedenou) značkou, existují možnosti, jak ji zastavit.
Soudy jsou v dnešní době přehlcené a na (časově a finančně) efektivní ochranu si počkáte. Pokud si konkurence nedá říct po dobrém, můžete věc řešit pomocí rychlejšího online doménového sporu.
S tím se můžete obrátit na Rozhodčí soud (při Hospodářské a Agrární komoře ČR). Ten byl totiž pověřený rozhodováním sporů o domény .cz, rozhodne vám ale i spory o domény generické (.com, .net, .org a jiné). Pravidla online řešení doménových sporů najdete na https://domeny.soud.cz/. Kromě pravidel se na této stránce dozvíte i více informací o tom, co se bude v průběhu dít, jací experti spory rozhodují a kolik vás to bude stát. Poplatek se pohybuje kolem dvaceti tisíc korun a výš, závisí na typu a množství sporných domén.
Spor oproti běžným soudním řízením probíhá online a vyřízení bývá poměrně rychlé (v řádu měsíců). Pokud vyhrajete, správce domény bude mít povinnost vám uvolněnou doménu nabídnout k přednostní registraci.
O co v doménových sporech běží především?
Musíte prokázat „zlý úmysl“, kterým je konkurence vedena.
Pomohou vám s tím vaše ochranné známky, zapsaný název firmy, údaj o tom, jak dlouho e-shop provozujete a podklady o tom, kdy začalo a jak vlastně vypadá poškozující jednání konkurenta.
Doménové spory se týkají typicky blokování domén s vaším jménem (firemním názvem, ochrannou známkou), používání domény s vaším jménem pro přesměrování na stránky konkurenta, použití takové domény pro účely poškození vaší pověsti nebo registrace domény pro účely dalšího přeprodeje za leckdy nadsazenou cenu.
Jaké podklady mít pro spor po ruce?
- ochrannou známku (kopii osvědčení nebo údaj o zápise)
- výpis z obchodního rejstříku
- printscreeny prokazující situaci (obsah webu, datum, čas), případně notářský zápis
- komunikaci s druhou stranou
- jakékoliv další důkazy, ze kterých plyne vaše unikátní jméno a parazitování konkurence
3. Bitvy o PPCčka
Cílení na vaši značku v rámci PPC reklamy není z pohledu práva v pořádku. České soudy se na takovou praxi dívají jako na parazitování a hříšníkům, kteří na konkurenci zvesela cílí, dává přes prsty.
I když v současné době panuje všeobecná představa, že „se to tak dělá, tak je to v pořádku, jinak by to přece Google zakázal“, opak je pravdou.
Pokud máte správně vybudovanou značku (tedy není generická, popisná), a konkurence na vás v rámci vyhledávače cílí, můžete podle současné právní praxe chtít zadání vaší značky do vyloučených klíčových slov.
(tento článek byl sepsán pro blog společnosti Shoptet)