20.11.2020

Konopné výrobky a jejich právní „bacha“

Konopné výrobky a jejich právní „bacha“

Interview multiple candidates

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit proin mi pellentesque  lorem turpis feugiat non sed sed sed aliquam lectus sodales gravida turpis maassa odio faucibus accumsan turpis nulla tellus purus ut   cursus lorem  in pellentesque risus turpis eget quam eu nunc sed diam.

Search for the right experience

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit proin mi pellentesque  lorem turpis feugiat non sed sed sed aliquam lectus sodales gravida turpis maassa odio.

  1. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.
  2. Porttitor nibh est vulputate vitae sem vitae.
  3. Netus vestibulum dignissim scelerisque vitae.
  4. Amet tellus nisl risus lorem vulputate velit eget.

Ask for past work examples & results

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit consectetur in proin mattis enim posuere maecenas non magna mauris, feugiat montes, porttitor eget nulla id id.

  • Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.
  • Netus vestibulum dignissim scelerisque vitae.
  • Porttitor nibh est vulputate vitae sem vitae.
  • Amet tellus nisl risus lorem vulputate velit eget.
Vet candidates & ask for past references before hiring

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit ut suspendisse convallis enim tincidunt nunc condimentum facilisi accumsan tempor donec dolor malesuada vestibulum in sed sed morbi accumsan tristique turpis vivamus non velit euismod.

“Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit nunc gravida purus urna, ipsum eu morbi in enim”
Once you hire them, give them access for all tools & resources for success

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit ut suspendisse convallis enim tincidunt nunc condimentum facilisi accumsan tempor donec dolor malesuada vestibulum in sed sed morbi accumsan tristique turpis vivamus non velit euismod.

CBD, konopí – nová buzz word hlavně v oblasti kosmetiky a potravinových doplňků. S jejich příchodem na trh je potřeba pamatovat na mnohá ale, která se (obecně) ke kosmetice a potravinám pojí. Pojďme se na ně mrknout:

CBD (kanabidiol) sám o sobě není považován za návykovou látku. Pokud ale výrobek s obsahem CBD má určité množství tetrahydrokanabinolu (slavné THC), prodáváte výrobek s obsahem návykové látky. Dopady tedy asi ani není nutné zmiňovat. Zkrátka si ověřte složení svých produktů, za své portfolio odpovídáte. A návykové látky v něm mít nechcete.

Kosmetické přípravky, které konopné látky obsahují, jsou právem regulované stejně jako jiné kosmetické přípravky. Kromě toho, že by produkt neměl obsahovat návykovou látku, byste neměli klamat, přípravky by měly být bezpečné a měli byste být schopni prokázat vše, co slibujete. Pozor si dejte také na léčebná tvrzení. Kosmetika neléčí. Tahle výsada je v ČR v rámci reklamy přidělena jen registrovaným lékům.

Pojďme se ale podívat na oblast, ve které se s chybami setkávám nejčastěji, a to jsou výživové doplňky. Výživové doplňky jsou „určené k jídlu“ – a tím se dostáváme do právního pekla marketingu – potravinové regulaci. Potraviny a všechno, co ohledně nich uvádíte, má totiž velmi přísná pravidla. Vše, co o produktu (výživovém doplňku) tvrdíte, musí projít přísnými parametry povolených a zakázaných tvrzení. A pokud budete chtít vypíchout „magické účinky“ CBD – zkontrolujte, co jste napsali, pětkrát. Odvolávat se na „zlepšení pokožky“, „vyléčení ekzému“, „podporu imunity“, „pomoc při depresích“ a podobně by vás mohlo přijít sakra draho.

V první řadě si pamatujte, že stejně jako kosmetika ani potraviny neléčí. Nikdy. Dávat do reklamy na CBD olej tvrzení, že pomáhá při migréně nebo vás zbaví ekzému, je pozvánkou pro potravinářskou inspekci. Prevence, zmírnění nebo samotná léčba nemoci je koledou o nemalou pokutu.

Pokud pomineme zmiňování chorob, pojďme se mrknout na reklamní tvrzení, která naznačují souvislost vašeho CBD produktu a zdraví. Co to jsou zdravotní tvrzení? Například „podporuje imunitu“, „přispívá k lepší funkci srdce“, „tato látka je důležitá pro normální růst a vývin kostí“. Všechno, co naznačuje, že konzumací vašeho produktu nějakým způsobem zlepším svůj zdravotní stav. A u produktů s CBD jeho výhody chcete často vypíchnout. V takovém případě zbystřete! Abyste mohli tu kterou hlášku související se zdravím použít, musíte se podívat, jestli je samotná hláška (nebo její volná variace) v seznamu povolených zdravotních tvrzení (najdete ho například na stránkách Státní zemědělské a potravinářské inspekce) nebo na tzv. „on hold“ seznamu. Ten sice ještě schválen nebyl, ale jde ho používat. Našli jste svou hlášku? Super! Teď si tedy ověřte, že splňujete parametry, které jsou v seznamu pro použití uvedené. A že jich není málo. 

Tedy jednoduše:

Reklamní tvrzení týkající se dopadu CBD na naše tělo, které uvádíte na marketingových materiálech (online i offline) musí být na seznamu povolených zdravotních tvrzení, případně „on hold seznamu“. Naopak se nikdy nesmí objevit tvrzení léčebná.

Navíc je vždycky u těchto zdravotních hlášek potřeba doplnit:

  • sdělení o „významu různorodé a vyvážené stravy a životního stylu“
  • množství CBD a způsob konzumace potřebné k dosažení uvedeného zdravotního účinku
  • případné sdělení, které osoby by se měly vyhnout konzumaci produktu
  • varování, pokud nadměrná konzumace může ohrozit zdraví

Zdá se vám to jako alchymie? A to ještě nejsme s touto jízdou u konce!

Vězte, že byste měli být v pozoru i ohledně recenzí vašich klientů. Recenze jsou z pohledu práva stále reklamou a byť se jedná o šťastné klienty a pravdivé testimoniály – ani tady se „léčebné“ výsledky nebo zdravotní tvrzení, která nesplňují uvedené parametry, nesmí objevit. Inspekce má na to velmi jasný názor.

Práce marketéra je v této oblasti chůzí po minovém poli. Našlapujte tedy opatrně a případně se nebojte požádat vašeho právníka o kontrolu výstupů. Tento CBD labyrint je výzvou i pro lidi v oboru kované.