Interview multiple candidates
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit proin mi pellentesque lorem turpis feugiat non sed sed sed aliquam lectus sodales gravida turpis maassa odio faucibus accumsan turpis nulla tellus purus ut cursus lorem in pellentesque risus turpis eget quam eu nunc sed diam.
Search for the right experience
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit proin mi pellentesque lorem turpis feugiat non sed sed sed aliquam lectus sodales gravida turpis maassa odio.
- Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.
- Porttitor nibh est vulputate vitae sem vitae.
- Netus vestibulum dignissim scelerisque vitae.
- Amet tellus nisl risus lorem vulputate velit eget.
Ask for past work examples & results
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit consectetur in proin mattis enim posuere maecenas non magna mauris, feugiat montes, porttitor eget nulla id id.
- Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.
- Netus vestibulum dignissim scelerisque vitae.
- Porttitor nibh est vulputate vitae sem vitae.
- Amet tellus nisl risus lorem vulputate velit eget.
Vet candidates & ask for past references before hiring
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit ut suspendisse convallis enim tincidunt nunc condimentum facilisi accumsan tempor donec dolor malesuada vestibulum in sed sed morbi accumsan tristique turpis vivamus non velit euismod.
“Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit nunc gravida purus urna, ipsum eu morbi in enim”
Once you hire them, give them access for all tools & resources for success
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit ut suspendisse convallis enim tincidunt nunc condimentum facilisi accumsan tempor donec dolor malesuada vestibulum in sed sed morbi accumsan tristique turpis vivamus non velit euismod.
Čím dál častěji mluvím s klienty, kterým „se někdo ozval kvůli obrázkům z fotobanky. Chce 3 000 EUR, protože je to prý jeho fotka, ale já si ji normálně zaplatil ve fotobance!“.
Rozumím. A skřípu zubama. Ty internety nám totiž svět autorského práva uměly i krapet znepříjemnit. Na co si dát pozor?
1. Známé fotky
Často si z nabídky fotobank můžete vybrat fotky, které v sobě zapracovávají jiné, známé motivy.
Zadejte si ve vaší fotobance třeba „Che Guevara“ – kolik fotek/grafik, které zachycují slavný kubánský snímek v různých variacích najdete? Všechny tyto fotky a grafiky jsou samozřejmě novým autorským dílem. Zároveň v sobě ale nesou původní fotku – a tak je potřeba mít licenci nejen k nové práci, ale i k tomu, co do ní váš fotograf či grafik zapracoval.
Nejčastěji tuto chybu nacházím u grafik, které zpracovávají známé motivy nebo u tzv. mock-upů. Viníků může být hned několik – autoři, kteří se v bludišti autorského práva moc nevyznají. Fotobanky, které svůj obsah dostatečně nefiltrují.
Pokud si fotku koupíte a používáte, vězte, že „poškozený autor“ se může obrátit na vás, coby uživatele jeho tvorby bez příslušnénlicence. Případnou škodu potom samozřejmě můžete chtít po fotobance.
Tady ale nastupuje tvrdý dopad reality – i když vám právo dává možnost domáhat se škody, reálné vymožení je spojené s nemalými náklady na právníky, případný soud. A i kdybyste se rozhodli tuhle trnitou cestu postoupit, zkuste se podívat, kde mají vaše fotobanky sídlo. A odhadnout, jak (a na čem) svůj případný rozsudek vymůžete.
2. Zachycení lidí
Pokud do fotobanky sáhnete, doporučuji se vyvarovat obrázkům s lidmi. V případě zachycených osob se totiž vždy jedná o jejich osobní údaje. Využití jejich tváře v marketingu je potřeba podepřít souhlasem – který je odvolatelný. I toto riziko jde za vámi.
3. Loga a značky
Velký pozor si dávejte i na nákup fotek, které obsahují loga cizích značek. Mohli byste velmi jednoduše porušit práva k ochranným známkám.
Některé společnosti (například velké sociální sítě) zpracování svých log umožňují. Je ale potřeba respektovat jejich specifické požadavky. Ty najdete nejčastěji v podmínkách dané sítě.
Novodobý byznys
Světem internetu dnes frčí robotické síly, které dokážou najít fotku podle zadání autora nebo jeho zástupce.
Velmi dobrý byznys si tak na „to je fotka našeho klienta a vy k ní nemáte licenci“ postavila nejedna firma.
I když právo může být na vaší straně, proces prokazování (kdo, kde, co a za kolik) a hodiny strávené u advokáta vám vezmou energii, čas i peníze. Často tak klienti pro klid duše raději zaplatí. Částky se pohybují nejčastěji od 5 do 80 tisíc korun. K tomu připočtěte hořkou pachuť nespravedlnosti v ústech.
Která je ta správná?
To vám nepovím. Placená nebo neplacená – jen o tom to není. I když selský rozum napoví. Nejjistější cestou je „nafoť si sám“, případně si vezměte k ruce svého dvorního fotografa (grafika), o kterém víte, že autorským právům a vašim potřebám rozumí.
Koťátko na závěr
Fotobanky jsou a pravděpodobně budou potřebnou součástí vašeho týmu. Při používání fotek ale buďte obezřetní.
👉🏻 vyhýbejte se používání známých snímků, u kterých je jasné, že získat k nim licenci nebude jen tak
👉🏻 snažte se vyhýbat fotkám zachycující reálné osoby
👉🏻 pro větší kampaně si foťte vlastní obsah
👉🏻 placené fotobanky s vyšší pravděpodobností vyfiltrují pryč rizikový obsah než ty neplacené
👉🏻 mrkněte na sídlo fotobanky: evropská košile je bližší než americký kabát - zejména v případě sporu
A pokud do větších kampaní používáte vlastní modely a modelky, nezapomeňte si dobře nastavit smlouvu. Nesmí chybět takové „detaily“ jako doba a způsob použití fotek nebo co dělat, když se modelce či modelovi výsledek nelíbí. Kdybyste nevěděli, jak na věc, napište. Mrknu vám na to.