10.12.2020

Na co pozor u fotobank

Na co pozor u fotobank

Interview multiple candidates

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit proin mi pellentesque  lorem turpis feugiat non sed sed sed aliquam lectus sodales gravida turpis maassa odio faucibus accumsan turpis nulla tellus purus ut   cursus lorem  in pellentesque risus turpis eget quam eu nunc sed diam.

Search for the right experience

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit proin mi pellentesque  lorem turpis feugiat non sed sed sed aliquam lectus sodales gravida turpis maassa odio.

  1. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.
  2. Porttitor nibh est vulputate vitae sem vitae.
  3. Netus vestibulum dignissim scelerisque vitae.
  4. Amet tellus nisl risus lorem vulputate velit eget.

Ask for past work examples & results

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit consectetur in proin mattis enim posuere maecenas non magna mauris, feugiat montes, porttitor eget nulla id id.

  • Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.
  • Netus vestibulum dignissim scelerisque vitae.
  • Porttitor nibh est vulputate vitae sem vitae.
  • Amet tellus nisl risus lorem vulputate velit eget.
Vet candidates & ask for past references before hiring

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit ut suspendisse convallis enim tincidunt nunc condimentum facilisi accumsan tempor donec dolor malesuada vestibulum in sed sed morbi accumsan tristique turpis vivamus non velit euismod.

“Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit nunc gravida purus urna, ipsum eu morbi in enim”
Once you hire them, give them access for all tools & resources for success

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit ut suspendisse convallis enim tincidunt nunc condimentum facilisi accumsan tempor donec dolor malesuada vestibulum in sed sed morbi accumsan tristique turpis vivamus non velit euismod.

Rozmohl se nám tady takový nešvar.

Čím dál častěji po telefonu mluvím s klienty, kterým se „někdo ozval kvůli obrázkům z fotobank. Chce 3 000 EUR, protože je to prý jeho fotka, ale já si ji normálně zaplatil ve fotobance!“.

Rozumím. A skřípu zubama. Ty internety nám totiž svět autorského práva uměly i krapet znepříjemnit. Na co si dát pozor?

1. Známé fotky

Často si z nabídky fotobank můžete vybrat fotky, které v sobě zapracovávají jiné, známé motivy – zadejte si ve vaší fotobance „Che Guevara“ – kolik fotek/grafik, které zachycují slavný kubánský snímek v různých variacích najdete? Všechny tyto fotky a grafiky jsou samozřejmě novým autorským dílem. Zároveň v sobě ale nesou původní fotku – a tak je potřeba upravit licenci nejen k nové práci, ale i k tomu, co do fotograf nebo grafik zapracoval. 

Nejčastěji tuto chybu nacházím u grafik, které zpracovávají určité téma nebo u tzv. mock-upů. Viníků může být hned několik – autoři, kteří se v bludišti autorského práva moc nevyznají. Fotobanky, které svůj obsah dostatečně nefiltrují.

Pokud si fotku koupíte a používáte, vězte, že „poškozený autor“ se může obrátit na vás, jako uživatele jeho tvorby bez příslušné licence. Případnou škodu potom samozřejmě můžete chtít po fotobance. Tady ale nastupuje tvrdý dopad reality – i když vám právo dává možnost domáhat se škody, reálné vymožení je spojené s nemalými náklady na právníky, případný soud. A i kdybyste se rozhodli tuhle trnitou cestu postoupit, zkuste se podívat, kde mají vaše fotobanky sídlo a odhadnout, jak (a na čem) případný rozsudek  vymůžete.

2. Zachycení lidí

Pokud do fotobanky sáhnete, doporučuji se vyvarovat obrázkům s lidmi. V případě zachycených osob se totiž vždy jedná o jejich osobní údaje. Využití jejich tváře v marketingu je  potřeba podepřít souhlasem – který je odvolatelný. I toto "břemeno" jde za vámi.

Tak například: pokud v dobách svého studia nafotím fotky ve spodním prádle, které se později přes fotobanku dostanou do kampaně Astratexu a uvidím se na plakátech v metru, asi se jako advokátka budu tak tlouct do hlavy. Právo v tomto stojí na straně mladých a neklidných – stažení fotek můžu požadovat kdykoliv. A vaše kampaň bude na vodě.

3. Loga a značky

Velký pozor si dávejte i na nákup fotek, které obsahují loga cizích značek. V takovém případě byste mohli velmi jednoduše porušit práva k ochranným známkám. Některé společnosti (například velké sociální sítě) zapracování svých log umožňují – je ale potřeba respektovat jejich specifické požadavky, které najdete nejčastěji v podmínkách té které sítě. 

Novodobý byznys

Světem internetu dnes frčí robotické síly, které dokážou najít fotku, kterou hledají. Velmi dobrý byznys si tak na „hele, to je fotka našeho klienta a vy k ní nemáte licenci“ postavila nejedna firma. I když právo může být na vaší straně, proces prokazování (kdo, kde, co a za kolik) a hodiny strávené u advokáta vám vezmou energii, čas i peníze. Často tak klienti pro klid duše raději zaplatí. Částky se pohybují nejčastěji od 5 do 80 tisíc korun. K tomu připočtěte hořkou pachuť nespravedlnosti v ústech.

Která je ta správná?

To vám nepovím. Placená nebo neplacená – jen o tom to není. I když selský rozum napoví. Nejjistější cestou je „nafoť si sám“, případně si vezměte k ruce vašeho dvorního fotografa (grafika), o kterém víte, že autorským právům a vašim potřebám rozumí. 

Koťátko na závěr

Nechci končit pesimisticky. Fotobanky jsou a pravděpodobně budou potřebnou součástí "vašeho týmu". Při používání fotek ale buďte obezřetní, vyhýbejte se používání těch, u kterých vám musí být jasné, že získat jejich licenci nebude jen tak. Snažte se vyhýbat lidem (bez ohledu na koronavirovou situaci) a pro větší kampaně si nafoťte vlastní obsah. 

Pokud do větších kampaní používáte své modely a modelky, nezapomeňte si dobře nastavit smlouvu – nesmí chybět takové „detaily“ jako doba a způsob použití fotek nebo co dělat, když se modelce či modelovi výsledek nelíbí. A že někdy umí být vybíraví!