29.9.2017

Nejčastější právní přešlapy v praxi marketéra

Nejčastější právní přešlapy v praxi marketéra

Interview multiple candidates

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit proin mi pellentesque  lorem turpis feugiat non sed sed sed aliquam lectus sodales gravida turpis maassa odio faucibus accumsan turpis nulla tellus purus ut   cursus lorem  in pellentesque risus turpis eget quam eu nunc sed diam.

Search for the right experience

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit proin mi pellentesque  lorem turpis feugiat non sed sed sed aliquam lectus sodales gravida turpis maassa odio.

  1. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.
  2. Porttitor nibh est vulputate vitae sem vitae.
  3. Netus vestibulum dignissim scelerisque vitae.
  4. Amet tellus nisl risus lorem vulputate velit eget.

Ask for past work examples & results

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit consectetur in proin mattis enim posuere maecenas non magna mauris, feugiat montes, porttitor eget nulla id id.

  • Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.
  • Netus vestibulum dignissim scelerisque vitae.
  • Porttitor nibh est vulputate vitae sem vitae.
  • Amet tellus nisl risus lorem vulputate velit eget.
Vet candidates & ask for past references before hiring

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit ut suspendisse convallis enim tincidunt nunc condimentum facilisi accumsan tempor donec dolor malesuada vestibulum in sed sed morbi accumsan tristique turpis vivamus non velit euismod.

“Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit nunc gravida purus urna, ipsum eu morbi in enim”
Once you hire them, give them access for all tools & resources for success

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit ut suspendisse convallis enim tincidunt nunc condimentum facilisi accumsan tempor donec dolor malesuada vestibulum in sed sed morbi accumsan tristique turpis vivamus non velit euismod.

Neznalost zákona neomlouvá. Takto často uvádím své semináře, určené zejména uším a očím marketérů. Že marketéři intuitivně tuší, kudy vedou jejich hranice tvorby – to vím. Že v tom však nemají zcela jasno – to víte? 

Na seminářích potom se vztyčeným prstem připomínám: Právní přešlapy? Proč ne. Ale musíte o nich vědět. Jen tak si totiž budete schopni spočítat, kolik vás vlastně kampaň může stát Do rozpočtu totiž zahrnete i případné výdaje na právníky, soudy či pokuty. A v jakých případech se na tenkém ledě pohybujete nejčastěji? 

1. Autorská práva –když cituji, jsem v pohodě?

Pracujete ve svých kampaních s fotkami, články, mapami, hudbou…? A umíte chodit v autorských právech? 

Abyste dílo, které jste sami nevytvořili, mohli v kampani použít, musíte si umět nastavit licence s autory nebo mít jejich souhlas. Pouhá citace zdroje na věci nic nemění - citování není vaší vstupenkou k volnému užití. Že jste si dílo objednali nebo že ho vytvořil „váš“ člověk? Fajn, i tehdy jste ale závislí na nastavení smlouvy – jen ta vám určí, co všechno s dílem můžete nebo naopak nesmíte dělat. Úpravy článků, citování autora, práva na zdrojový soubor, užití online i offline – věci, které se zdají být marketérům samozřejmé, připadají stejně  samozřejmé i grafikům, fotografům nebo copywriterům. Jen z opačného úhlu pohledu. 

K licencím je potřeba umět si pohlídat také pravidla pro sdílení, embeddování nebo framing. Pravidla sociálních sítí potom dokáží v tomto právním labyrintu přidat nejednu slepou uličku.

2. Nekalá soutěž – události, které se vás netýkají

Nekalá soutěž představuje bezedný koš možností, jak se nechat zažalovat konkurencí. Nebudu vás ale nudit výčtem, co všechno sem spadá. Chcete-li mít jistotu, že se vás nekalá soutěž netýká, naučte se respektovat minimálně tato pravidla:

  • Nespojujte se s veřejným děním, slavnými osobnostmi, sportovními nebo kulturními událostmi, pokud k tomu nemáte rozumný důvod (např. pokud nejste oficiální sponzor či partner akce)
  • V kampaních nepoužívejte hlášky z cizích děl a nestavějte na nich pointu
  • Neobouvejte se do konkurence – i kdybyste pro to měli sebelépe nabito
  • Nelžete, neupravujte si produkt k obrazu svému – a vlastně tak nějak: buďte fér.

Nejedna společnost už si svou nekalosoutěžní reklamní kampaní řádně popálila prsty. Mějte se tedy na pozoru, tenhle typ popálenin může vyjít na miliony korun.

3. Ochrana osobnosti  - jen si vás tak trochu vyfotím

Spotřebitelské soutěže, firemní večírky, prodejní akce – a fotky putují na sociální sítě.

 Věděli jste ale, že k vyfocení účastníků na svých akcích potřebujete jejich souhlas? A co víc, že tento souhlas mohou vzít kdykoliv zpět? 

V případě, že platíte modelům, aby se stali součástí vaší kampaně, i oni si svou účast mohou kdykoliv rozmyslet. Případné finanční odškodnění za náklady na přefocení reklamy je pak vždy otázkou správně nastavené smlouvy.  A ta se velmi často nedohledá.

4. Osobní údaje – není newsletter jako newsletter

O strašáku jménem GDPR, které přináší novou úpravu osobních údajů, jste už nejspíš slyšeli. Média tuto neskloňovatelnou zkratku skloňují čím dál častěji. 

S osobními údaji marketéři pracují dnes a denně – fotografie, emailové adresy, telefony, jméno a příjmení, cookies, IP adresy (ano, ty taky) – výčet je téměř nekonečný. Málokterý marketér však ví, co si při nakládání s osobními údaji může (a co nesmí) dovolit. 

O to více vyděšených pohledů vídám, když na školení k GDPR upozorním, že jde sice o novou úpravu, která k nám míří „až“ v roce 2018, ale že nepřináší skoro nic, co by marketéři neměli znát (a mít nastaveno) už od roku 2000. 

Problém  je, že marketéři ochranu osobních údajů doteď podceňovali  - nemají správně nastavené souhlasy, splněnou informační povinnost nebo nastavené databáze tak, jak zákon o ochraně osobních údajů již několik let požaduje. V takovém případě počítejte s tím, že data, která jste nasbírali, bude potřeba vyhodit do koše a začít je shromažďovat znovu a lépe, abyste se vyhnuli vysokým pokutám. Obrovské sankce jsou totiž ta nejvýznamnější změna, kterou GDPR přináší.