8.6.2024

Olympiáda a marketing

Olympiáda je za dveřmi. Víte, jak nachystat své post plány a kampaně? Kam a dokdy registrovat vaši kampaň, na které se usmívá jeden z olympioniků? A kterým slovním obratům se ve vašich kampaních raději vyhýbat?

Olympiáda a marketing

Interview multiple candidates

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit proin mi pellentesque  lorem turpis feugiat non sed sed sed aliquam lectus sodales gravida turpis maassa odio faucibus accumsan turpis nulla tellus purus ut   cursus lorem  in pellentesque risus turpis eget quam eu nunc sed diam.

Search for the right experience

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit proin mi pellentesque  lorem turpis feugiat non sed sed sed aliquam lectus sodales gravida turpis maassa odio.

  1. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.
  2. Porttitor nibh est vulputate vitae sem vitae.
  3. Netus vestibulum dignissim scelerisque vitae.
  4. Amet tellus nisl risus lorem vulputate velit eget.

Ask for past work examples & results

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit consectetur in proin mattis enim posuere maecenas non magna mauris, feugiat montes, porttitor eget nulla id id.

  • Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.
  • Netus vestibulum dignissim scelerisque vitae.
  • Porttitor nibh est vulputate vitae sem vitae.
  • Amet tellus nisl risus lorem vulputate velit eget.
Vet candidates & ask for past references before hiring

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit ut suspendisse convallis enim tincidunt nunc condimentum facilisi accumsan tempor donec dolor malesuada vestibulum in sed sed morbi accumsan tristique turpis vivamus non velit euismod.

“Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit nunc gravida purus urna, ipsum eu morbi in enim”
Once you hire them, give them access for all tools & resources for success

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit ut suspendisse convallis enim tincidunt nunc condimentum facilisi accumsan tempor donec dolor malesuada vestibulum in sed sed morbi accumsan tristique turpis vivamus non velit euismod.

Největší sportovní svátky se nám blíží mílovými kroky. 

Přitom nadšení z našich zlatých hokejistů v nás ještě tepe. Mnozí z vás pustili „hoši, děkujem” i do svých reakčních kampaní. Ohledně olympiády se ale mějte víc na pozoru. Není sportovní událost, jako sportovní událost. A tahle má své velmi výsostné (a ostře hlídané) postavení.

V čem je to jiné?

Olympiáda si oproti ostatním sportovním akcím vysloužila vlastní zákon o ochraně olympijských symbolik.

Ten říká, že byste se měli bez souhlasu Mezinárodního (respektive Českého) olympijského výboru ve svých obchodních a marketingových materiálech vyhýbat například:

  • olympijským kruhům
  • slovům olympiáda
  • olympijský
  • olympijskému heslu
  • olympijskému ohni, pochodni, hymně, emblémům
Tento zákaz přitom neplatí jen v průběhu her. Platí non-stop.

Stejně přísnou ochranu mají loga Českého olympijského výboru, slovní spojení Český olympijský výbor, Český olympijský tým, „Soutěž Fair Play”, „Český klub Fair Play” a další ochranné známky, které Český olympijský výbor registroval.

A aby toho nebylo málo: s každými hrami se pod ochranu přidává i stále nová symbolika specifická pro dané hry. 

Tedy například aktuální:

  • slovní spojení Letní olympijské hry Paříž 2024, LOH Paříž 2024, Letní hry Paříž 2024
  • logo pařížských her
  • maskoti her v Paříži

jejich napodobeniny, zkratky, odvozené varianty či jazykové mutace.

Co to pro vás v praxi znamená?

Pokud nejste oficiální partneři olympiády nebo nemáte požehnání (souhlas, smlouvu) ze strany Českého olympijského výboru, měli byste se této akci ve svých marketingových počinech obloukem vyhnout.

Bavíme se tady přitom nejen o využívání chráněných slov a symbolů, ale také třeba o:

👉🏻 narážkách na danou událost (mohli byste být v tzv. ambush marketingu)

👉🏻 využívání různých tematických hashtagů (#zlatypetr #olympijskypetr #LOH2024)

👉🏻 reakčních kampaních 

👉🏻 pořádání firemních olympiád

👉🏻 zařazení vstupenek na olympiádu do vašich soutěží

👉🏻 využívání fotek z akce samotné

👉🏻 využívání fotek olympijských sportovců

👉🏻 gratulace vítězům

Budete ČOV o souhlas s užitím olympijské tematiky v marketingu žádat? 

Nezapomeňte mu k žádosti přiložit, jak váš plánovaný záměr s využitím olympijské symboliky vypadá. 

Máte fotky přímo z utkání nebo jste se tam fotili se sportovci?

Zřejmě vám obočí nezůstane na místě, ale ani ty nemůžete jen tak legálně použít. „Patří” Mezinárodnímu olympijskému výboru a bez jeho (resp. ČOV) souhlasu nesmíte na svých sítích a v kampaních použít ani je. 

Výjimku pro použití fotek z her nebo jejich zákulisí mají sami sportovci a trenéři. Své fotky ale musí používat výhradně nekomerčně a respektovat další pravidla, která jim Mezinárodní olympijský výbor šije na míru.

Máte mezi svými marketingovými ambasadory i olympionika?

Pokud nepatříte mezi oficiální sponzory her, zbystřete. Vaše kampaně si říkají o speciální péči.

Obecně platí, že byste se od sportovců měli po dobu olympiády distancovat. Míří váš ambasador do Paříže? „Držíme ti palce, Petře!” bych mu po zahájení her vzkázala spíš soukromě než přes sítě.

Stejná pravidla platí pro zvolání „Jsme hrdým partnerem Petra”. Je to od vás hezké. Pokud ale nejste rovněž hrdými partnery olympiády, koledujete Petrovi i sobě o průšvih

Musíte svou reklamu, která zachycuje vaše ambasadora-olympionika v době olympiády stahovat?

Nemusíte. ALE.

  1. Taková reklama musí mít s olympiádou společné JEN a POUZE to, že zachycuje vašeho Petra.
  2. Reklamu musíte používat nejméně 90 dnů před zahájením her (což musíte být schopni prokázat).
  3. Reklamu nesmíte v době olympiády “naboostovat” - tedy s její propagací oproti předchozímu období přitvrdit.
  4. Reklamu musíte u výboru nahlásit nejpozději do 18.6. přes tento formulář. Pokud chcete mít reklamu na sociálních sítích, přes formulář nahlaste váš post plán.

Chcete svému ambasadorovi pogratulovat k úspěchu?

Pokud nejste oficiální partneři olympijských her, můžete přát hodně štěstí případně gratulovat před nebo po skončení her. 

I v této gratulaci se ale vyhněte vyobrazení jakékoliv olympijské symboliky. Jediným pojítkem tady může být právě fotka sportovce. Pro jistotu připomínám, že tato fotka nesmí pocházet z her samotných. 

V průběhu her, tedy aktuálně v době od 18.7.2024 do 13.8.2024, jsou gratulace (bez požehnání výboru) zakázané. 

Váš (a náš) sportovní hrdina vám ale za vaši podporu může (i v průběhu) poslat jeden děkovný vzkaz. A to i když k oficiálním partnerům olympijských her nepatříte. Zprávu může zveřejnit na více platformách (sítích), tedy například na Facebooku, Instagramu či LinkedInu. Musí to ale udělat najednou. 

Ďábel pokušitel vám bude našeptávat, ať tuhle milou zprávu šíříte dál do světa. V takovém případě se ale na své ruce raději posaďte. Olympijský výbor by v době olympiády takové přesdílení neviděl rád. 

Tak si držme palce!

Článek publikuji se souhlasem Českého olympijského výboru, za který tímto děkuji.